Veľká Epocha - Omega-3 mastné kyseliny pomáhají při prevenci psychózy

Sobota, 11. február 2012, meniny má Dezider

Omega-3 mastné kyseliny pomáhají při prevenci psychózy

Dr. John Briffa | 26.02.10

 

Omega-3 mastné kyseliny mají obecně dobrý ohlas ve výzkumech, které se zabývají  jejich přínosem pro tělo i mozek. Co se mozku týče, účinky omega-3 mastných kyselin působí jako přirozené antidepresivum.

20100225_zdravi_losos Losos je dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin. (tychenyt/flickr.com)
Losos je dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin. (tychenyt/flickr.com)

Omega-3 mastné kyseliny jsou klíčovým komponentem mozkových buněk. Podle výzkumu publikovaného v březnu 2007 ve vydání Psychiatrického výzkumu, hrají také roli v signalizaci zásadních látek v mozku, jako je dopamin a serotonin.

Také v Žurnálu klinické psychiatrie (angl. Journal of Clinical Psychiatry) byla v březnu 2008 studie o možném antidepresivním účinku omega-3 mastných kyselin na těhotné ženy. V další studii, vydané v lednu 2009 v Americkém žurnálu klinické výživy (angl. American Journal of Clinical Nutrition), bylo zjištěno, že doplňování omega-3 mastných kyselin u žen v menopauze zlepšilo jejich duševní stav.

Kromě faktu, že omega-3 mastné kyseliny hrají nedílnou roli pro mozkové funkce, je také možné, že mohou chránit před dalšími nemocemi postihujícími mozek ,nebo je dokonce i léčit. V nedávné studii, vydané letos v  únoru v Archivu obecné psychiatrie (angl. Archives of General Psychiatry), se výzkumníci z Austrálie, Rakouska a Švýcarska snažili zhodnotit vliv omega-3 mastných kyselin na jedince ve věku 13 až 25 let, u kterých se předpokládalo velmi vysoké riziko vzniku psychické poruchy (psychické poruchy jsou obecně vážné duševní nemoci, včetně schizofrenie).  Za rysy, které zařazují lidi do skupiny s rizikem vzniku psychózy, byly považovány schizofrenii podobné poruchy osobnosti nebo slabé psychotické symptomy.

Tito jedinci byli léčeni buď omega-3 mastnými kyselinami (1,2 gramu za den) nebo placebem po dobu 12 týdnů. Účastníci studie pak byli po více než 40 týdnů sledováni.

Omega-3 mastné kyseliny vedly v průběhu studie ke statisticky významnému snížení rizika plného rozvinutí psychické poruchy: 4,9% těch, co brali omega-3 mastné kyseliny, se stalo skutečně psychotickými, v porovnání s 27,5% těch, kteří užívali placebo. Při užívání omega-3 mastných kyselin se také zlepšily funkce a zmenšily symptomy spojované s psychózou. Nepříznivé úkazy byly podobné u obou skupin.

Autoři této studie vyvodili, že omega-3 mastné kyseliny „redukují riziko rozvinutí psychické poruchy a možná nabízejí bezpečnou a účinnou strategii pro indikovanou prevenci u mladých lidí s nerozvinutými psychotickými stavy“.

Dr. John Briffa je lékař a spisovatel z Londýna se zájmem o výživu a přírodní medicínu. Jeho webová stránka je Drbriffa.com.

Article in English



 

Pridajte svoj komentár

Vaše meno:
Predmet:
Komentár:

Najčítanejšie