|
Nedeľa, 5. február 2012, meniny má Agáta
Omega-3 tuky majú na ženy antidepresívne účinky
|
|
Dr. John Briffa |
17.08.10 |
|
|
Omega-3 tuky sú hojne zastúpené v rybách ako losos, makrela, sleď, pstruh a sardinky. (ilustrační foto: Jiří Sojka/wikipedia/ licence)
Omega-3 tuky sú hojne zastúpené v rybách ako losos, makrela, sleď, pstruh a sardinky. (ilustrační foto: Jiří Sojka/wikipedia/ licence)
Niet pochýb o tom, že jedlo môže mať vplyv na funkciu mozgu. Napríklad kofeín môže pozdvihnúť psychickú energiu a bdelosť, zatiaľ čo zmena obsahu cukru v krvi môže mať opačný účinok.
Ďalším dôležitým výživovým faktorom pri mentálnej funkcii sú omega 3-tuky, ktoré sa najčastejšie nachádzajú v mastných rybách ako losos, makrela, sleď, pstruh a sardinky. Tieto tuky boli v epidemiologických štúdiách spojené so zníženým rizikom demencie a depresie.
Avšak epidemologické štúdiá nám v skutočnosti môžu povedať len o asociáciách medzi vecami a nie sú užitočné, pokiaľ ide o určenie, či jedna vec spôsobuje druhú. Epidemiologické štúdie nám nemôžu povedať, či nízky obsah omega-3 tukov v tele a mozgu spôsobujú depresiu. Ani nám nemôžu povedať, či zvýšenie obsahu omega-3 tukov môže mať antidepresívne účinky.
Čo je potrebné, sú intervenčné štúdie, najlepšie kontrolované placebom. Pri nich je jedincom náhodne pridelená liečba, ktorá sa testuje (napríklad omega-3 tuky) alebo placebo (neaktívny liek). Štatisticky významný rozdiel v účinkoch týchto dvoch typov liečby (čo sa týka depresívnych symptómov) poskytuje jasný dôkaz, že nedostatok omega-3 tukov môže spôsobiť depresiu, a preto môžu mať omega-3 tuky skutočne antidepresívny účinok.
V nedávnej správe Cambridgeských výskumníkov publikovanej v októbri 2009 v Žurnáli amerického združenia pre výživu sa zistilo, že z dvoch hlavných foriem omega 3-tukov v rybách - EPA a DHA, iba EPA preukázala antidepresívne účinky.
V nedávnej štúdii publikovanej vo februárovom vydaní Žurnálu amerického združenia pre výživu boli opäť merané potenciálne antidepresívne účinky omega-3 tukov. V tejto štúdii boli cieľovou liečebnou skupinou depresívne ženy medzi 66 a 95 rokov.
Ženy v tejto skupine boli liečené omega-3 doplnkami alebo placebom osem týždňov. Omega-3 doplnky obsahovali celkovo 2.5 gramov tuku, z čoho 1, 67 gramov bolo EPA, zatiaľ čo zvyšok bol vo forme DHA.
Na konci štúdie v porovnaní so ženami, ktoré brali placebo, sa u tých, ktoré brali omega-3 doplnky výrazne zredukovali symptómy depresie merané Geriatrickou škálou depresie. Fyzická a mentálna funkcia meraná krátkou formou 36 bodovej zdravotnej prehliadky sa v tejto skupine taktiež zlepšila.
Je to teda ďalší dôkaz, že dopĺňanie omega-3 tukov má skutočne antidepresívne účinky. Účinok bol tiež pomerne rýchly.
Pravidelný príjem mastných rýb je jedným zo spôsobov, ako pomôcť zaistiť nášmu telu a mozgu prísun omega-3 tukov. Doplnky sú ďalšou možnosťou.
Hoci niektoré dôkazy pripisujú antidepresívne účinky omega-3 tukov konkrétne mastnej kyseline EPA, ja odporúčam obe - EPA i DHA, keďže DHA môže byť užitočná i mimo depresie - znižuje totiž predovšetkým riziko demencie.
Dr. John Briffa je lekárom v Londýne a autorom so záujmom o výživu a prírodnú medicínu. Jeho web stránka je Drbriffa.com.
|
|
Najčítanejšie

V piatok by mali ľudia protestovať nielen v Bratislave, ale aj v Košiciach, Žiline, Trenčíne, Zvolene a Prešove. Ďalší protest pre kauzu... [461x, Slovensko, 30.1.]

Nejistota kolem situace obhájce lidských práv v Číně, právníka Kao Č'-šenga, narůstá. Ačkoliv čínské úřady nedávno oznámily, že... [270x, Kao Č'-šeng, 29.1.]

Česká violová virtuoska Jitka Hosprová nedávno odcestovala do Hong Kongu, kde pořádala několik hudebních vystoupení.
Návštěvu... [255x, Názory a publicistika, 29.1.]

Nejnovější obavy o bezpečnost jídla se týkají zákazu Čínské sportovní administrativy: sportovci nemají jíst vepřové maso – ze... [139x, Čína, 30.1.]

Přes 20 000 občanů předválečného Československa prošlo během let 1939-45 československými vojenskými silami na Západě. [123x, Literatura, 29.1.]

Posledný sovietsky líder sa chce prostredníctvom všeľudového hlasovania Rusov opýtať, či podporujú "ústavné zmeny, ktoré by ukončili... [115x, Rusko, 29.1.]

Ako uviedol Miloslav Bahna, po poklese popularity destinácií pracovnej migrácie vyhľadávaných v období po vstupe Slovenska do EÚ – Veľká... [97x, Slovensko, 31.1.]

Čínské umělecké schopnosti přežily a vzkvétají na západě... [92x, Čínska kultúra, 31.1.]

Najíst se a načepýřit
Nejen bezdomovcům nastaly nyní krušné časy, ale také našim opeřeným společníkům, kteří nás v... [88x, Zaujímavosti, 3.2.]

Chyba odstraněna z oficiálního přepisu videa, disidenti nabízí neradostnou prognózu
Dalo by se očekávat, že v případě... [86x, Názory a publicistika, 1.2.]
|
|