20101216-thang-vezen-cina 
Zhang Yuhui na fotografii se synem a dcerou předtím, než byl v Číně uvězněn za práci pro webové stránky The Epoch Times. (Velká Epocha)

Po 10 letech v čínském vězení má být 21. prosince propuštěn pan Zhang Yuhui - bývalý šéfredaktor čínské edice Velké Epochy. Na celou dekádu za mříže byl poslán za to, že pracoval v necenzurovaném čínskojazyčném deníku.

O Zhangově životě ve vězení toho víme jen málo - v roce 2004 jeho spoluvězni propašovali ven dopis jeho ženě, jeho fotografii a dopis pro americký kongres - to je vlastně vše. Jeho současný stav není znám, protože za celou dobu se s ním ani jednou nepodařilo spojit. Z prvních let jeho věznění jen víme, že byl podrobován mučení.

Telefonáty do věznice Shi Hui v provincii Guangdong, kde je Zhang zadržován, zůstaly až do vydání tohoto článku bez odezvy.

Mezi deset pracovníků Velké Epochy, kteří byli v roce 2000 zatčeni, patřil i Huang Kui. Ten nyní pracuje jako technik v americkém státě Illinois. Před jejich zatčením pracoval spolu se Zhangem a dalších pět let strávil ve stejné věznici.

Huang se věnuje čínské meditační praxi Falun Gong. Navzdory tomu, že následovníci praxe zastávají morální principy pravdivosti, soucitu a tolerance, se ukázolo, že čínský režim nesouhlasí s její masovou popularitou. Když v roce 1999 čínští komunisté zjistili, že se jí v Číně věnuje nejméně 70 milionů lidí, nařídil tehdejší předseda strany praxi postavit mimo zákon a započal celostání pronásledování jejích příznivců.

Zhang Yuhui, šéfredaktor Velké Epochy v Číně, je ve vězení už od prosince 2000. (Velká Epocha)
Zhang Yuhui, šéfredaktor Velké Epochy v Číně, je ve vězení už od prosince 2000. (Velká Epocha)

V té době Huang navštěvoval prestižní pekingskou univerzitu Tsinghua, avšak v roce 2000 byl kvůli své víře ve Falun Gong vyloučen. Nedlouho poté se doslechl, že se dávají dohromady webové noviny The Epoch Times, tedy v čínštině Dajiyuan (česká větev Velká Epocha).

„Ta webová stránka měla lidem poskytovat necenzurované zprávy, speciálně Číňanům, protože Číňané nemají žádný přístup ke svobodným zprávám," sdělil Huang tento týden Velké Epoše v telefonickém rozhovoru.

Od září 2000 se zapojil do pekingského týmu a pracoval v rubrice zpráv ze světa. Později se přestěhoval do města Zhu Zai v provincii Guangdong v jižní Číně a právě tam potkal tehdejšího šéfredaktora čínské edice Zhang Yuhuie.

V prosinci 2000, když zrovna pracovali na stránkách, se ozvalo jemné zaklepání na dveře.

„Když jsem otevřel dveře, stálo tam přes 10 policistů," vzpomíná Huang.

Policie několik hodin prohledávala dům, zabavila počítače a osm zaměstnanců Velké Epochy zatkla. Krátce na to byl zatčen ještě jeden a do dvou dnů byl zadržen i Zhang při pokusu uprchnout z města.

Celkem bylo v prosinci 2000 v Číně zatčeno přes 30 pracovníků Velké Epochy.

Čtěte druhou část...

Article in English


Svoboda tisku

Bídný stav tisku v dnešní Číně není tajemstvím. Co se svobody tisku týče, organizace Reportéři bez hranic Čínu v roce 2009 umístila na 168. místo ze 175 a označila ji tak za osmou nejhorší zemi na světě v tomto ohledu.

Mezinárodní novinářská federace si o prohřešcích proti médiím v Číně vede agendu. V červnu 2010 ve svém věstníku píše o útoku na novináře ve městě Guangzhou a uvádí seznam zákazů vydaných Centrálním oddělením propagandy Komunistické strany Číny.

Federace také zmiňuje případ z 12. května, kdy byl sesazen do nižší funkce šéfredaktor listu China Economic Times Bao Yueyang poté, co napsal o vadných vakcínách distribuovaných vládou, které způsobily v provincii Shanxi smrt několika dětí.

Uvádí také, že časopis Business Watch byl od 4. do 31. května dočasně uzavřen Generální správou KS Číny pro tisk a publikaci, když zveřejnil článek o korupci ve vládě.

Webovou stránku The Epoch Times spustila v roce 2000 skupina čínských imigrantů v Atlantě, v USA, za pomoci Zhangova týmu v Číně. Jejím posláním bylo vytvořit nezávislé čínskojazyčné noviny, které by nebylo možné cenzurovat. Právě snaha obohatit Čínu o svobodu tisku byla trnem v oku komunistickému režimu.

Velká Epocha představovala přímou výzvu vládnoucímu režimu, protože Zhangův tým poskytoval zprávy přímo z Číny a zaměřoval se speciálně na ta témata, o kterých státem řízená média psát nesměla. Nabízela také platformu pro Číňany mimo Čínu, kteří si přáli psát pro svobodné médium ve vlastním jazyce.

Přestože lidé v Číně mohou pomocí softwarů, jako Ultrasurf nebo Freegate, obejít internetovou blokádu a Velkou Epochu číst, tištěná i webová verze je v Číně zakázaná. Za posledních deset let se Velká Epocha rozšířila do 33 zemí a vychází v 17 jazycích. Poskytuje necenzurované zprávy a názory po celém světě - tedy až na Čínu, alespoň ne otevřeně.

Věznění a mučení

Poté co bylo 10 pracovníků Velké Epochy v prosinci 2000 zatčeno ve městě Zhu Hai, čekalo je skoro půl roku vyslýchání.

„Policisté se několikrát vystřídali," říká Huang Kui, jeden z tehdy zadržených. „Ptali se mě na nějaké podrobnosti naší práce na webové stránce. Někdy mi nadávali. Byly dny, kdy mi nadávali osm hodin v kuse. Bylo to příšerné."

Zhang Yuhui na tom byl ještě hůř. O pár měsíců později, když byly vyneseny rozsudky, Huang dostal 5 let vězení a Zhang 10.

Oba je poslali do věznice Si Hui v provincii Guangdong a to byla poslední zpráva o jejich stavu až do roku 2003. Byli pod přísným dohledem a dozorci navíc používali další vězně, aby je hlídali a neumožnili jim spolu komunikovat.

Zhang dlouho vůbec mluvit nemohl. Když se mu nakonec podařilo s Huangem promluvit, naznačil, že ho mučili. To bylo naposledy, kdy Huang svého přítele viděl.

Jedna z metod mučení, které na ně dozorci používali, se podobala ukřižování. Nejdříve člověka donutili ležet na dřevěném prkně, pak mu natáhli ruce do stran a přivázali, a pak přivázali kotníky po stranách prkna. Číňané tomu říkají „postel mrtvého muže" nebo prostě „prkno". Oběť je často přivázaná v této poloze i celé dny.

Když byl Zhang uvězněn, bylo mu něco přes 30. O jeho rodinu se neměl kdo postarat. Manželka žila tehdy ve Spojených státech sama se dvěma dětmi.

Situace ve vězení nebyla jednoduchá. Huang říká, že prováděli otrockou práci 16 až 18 hodin každý den. Vyráběli všechno, od umělých květin až po řetězy žárovek na vánoční stromky. Jednou dorazila z USA velká zásilka pistácií. Vězni dostali kleště a měli pistácie rozloupávat.

„Po těch kleštích my na rukou zůstávaly velké, hodně bolestivé puchýře," vzpomíná Huang.

Protože Huang praktikoval Falun Gong, často byl také podrobován vymývání mozku. Musel se dívat na propagandistické filmy, které Falun Gong pomlouvaly, a číst vládou vydávané materiály, které měly šířit nenávist vůči následovníkům Falun Gongu.

„Snažili se mě přinutit, abych se vzdal své víry," říká.

Na konci roku 2005 Huanga propustili. V roce 2008 pak získal stipendium na Státní univerzitě v Ohiu, USA. Po dosažení magisterského titulu ve strojním inženýrství si našel práci v Illinois.

Doufá, že Zhang bude 21. prosince řádně propuštěn, jak ale říká „ani jeho žena toho o jeho situaci moc neví".

„Víme, že Zhang na tom zdravotně není dobře," dodal.

Podle Huanga neexistuje ani v Číně žádný zákonný důvod pro zatčení jeho i dalších 9 pracovníků Velké Epochy.

Jejich zatčení bylo „pro svobodu čínských médií velkou ztrátou," poznamenal.

„[Velká Epocha byla] pro čínské lidi prvním pokusem mít své vlastní, svobodné médium, necenzurované čínskou komunistickou stranou," vysvětluje Huang.

Čtěte první díl...

Article in English